Autosloperij.nl's eigen (sloop)auto ophaaldienst: altijd een vergoeding & gratis ophalen. Helemaal vrijblijvend!
Sloop-, gebruikte en tweedehands auto onderdelen? Vrijblijvend offertes aanvragen via de Onderdelenlijn!
Verkoopt u uw auto aan een inwoner van een ander EU-land, zoals bijvoorbeeld Polen, Slowakije, Bosnië, Servië of Bulgarije? Dan hebt u recht om de resterende BPM terug te vragen. Maar hoe werkt dat precies? In dit artikel geven wij u hierover uitleg.
Bpm terugvragen doet u met het formulier: “Verzoek: Teruggaaf bpm wegens export van een in Nederland geregistreerd motorrijtuig”. Dit formulier en meer informatie vindt u op de website van de belastingdienst. U dient daarbij diverse voorwaarden in acht te nemen.
Op het formulier “Verzoek: Teruggaaf bpm wegens export van een in Nederland geregistreerd motorrijtuig” staat een rekentabel om de resterende BPM die u terugkrijgt bij export te berekenen. Er zijn op het internet ook diverse tools die het mogelijk maken om dit te berekenen. U kunt hiervoor Google gebruiken. Ten slotte kunt een bedrijf benaderen dat bekend is met het exporteren van voertuigen en het terugvragen van BPM. Ook hiervoor kunt u Google raadplegen.
U hebt alleen recht op BPM teruggave als u voldoet aan onderstaande eisen:
– Het voertuig (personenauto, motor of bestelwagen) is op of na 16 oktober 2016 op Nederlands kenteken gezet
– Het voertuig is geen schadevoertuig
– Het voertuig is rijbaar
– Het voertuig staat met status “export” geregistreerd bij de RDW
– Het voertuig is duurzaam (dus niet d.m.v. een tijdelijk document) geregistreerd in een ander EU-land, Ijsland, Liechtenstein of Noorwegen. Dit moet binnen 13 weken na het verkijgen van status “export” zijn gebeurd.
Let op: bedragen onder de € 50,- worden niet terugbetaald!
Per punt geven we een kleine toelichting.
De eerste eis is vrij simpel. De auto moet op of na 16 oktober 2016 op Nederlands kenteken zijn gezet. Het is dus mogelijk dat uw auto ouder is dan deze datum, maar pas na deze datum door iemand in Nederland is geïmporteerd en op kenteken is gezet.
Helaas is deze omschrijving een beetje vaag en de belastingdienst is hier ook telefonisch “vaag” over. De definitie van een schadevoertuig is niet eenduidig , dus het is lastig om hier een concrete toestand aan vast te hangen. Anno 2017 behandelt de belastingdienst alle aanvragen waar aan geen zogenaamde “WOK” of “Wacht op keuren” status is toegewezen. U bent zelf verantwoordelijk voor uw inschatting en de belastingdienst kan u vragen om bewijs.
Op het moment dat u een auto verkoopt die uw auto gaat exporteren, moet deze auto als “export” geregistreerd worden bij de RDW. U kunt hiervoor samen met de koper naar een RDW-station of naar een door de RDW erkend afgiftebedrijf voor export gaan. U ontvangt hier een vrijwaringsbewijs. Let goed op dat de auto wordt geëxporteerd en niet wordt overgenomen door een Nederlands bedrijf. Voor de teruggaaf aanvraag dient u de laatste eigenaar te zijn geweest.
Binnen 13 weken na export dient het voertuig geregistreerd te worden in het land van bestemming. Gebeurd dit later? Dan krijgt u geen BPM terug. Het vervelende aan dit laatst punt is dat de bewijslast bij u ligt. U zult het registratiebewijs moeten overleggen aan de belastingdienst, omdat de belasting niet kan nagaan of het voertuig in het buitenland geregistreerd is. U zult hierover goede afspraken moeten maken met degene die de auto koopt, immers bent u afhankelijk van hem. U kunt dit oplossen door een borgstelling te eisen. De borg krijgt de koper pas terug op het moment dat hij registratiepapieren binnen 13 weken na export kan overleggen.
Innovatieve bedrijven vonden een soort maas in de wet om de duurzame registratie binnen 13 weken na export te garanderen. De zogenaamde Kraftfahrzeugbrief (KFZ-brief) maakt het mogelijk om een voertuig in Duitsland te registreren. Voor de Nederlandse belastingdienst is dit tot op heden een goede manier om aan de laatste eis te voldoen.
De Duitse brief of papieren kunt u eenvoudig aanvragen bij enkele bedrijven in Nederland. U kunt hiervoor Google raadplegen. De kosten lopen uiteen van € 150,- tot wel € 300,- exclusief BTW, dus het is een forse investering als het om een kleine teruggaaf gaat. Echter, u bent op die manier niet langer afhankelijk van uw buitenlandse koper. U kunt een kopie van Duitse papieren maken en voor uw zelf bewaren. Deze papieren stuurt u samen met de teruggaaf op naar de belastingdienst. De originele papieren geeft u aan de koper.
Wordt uw auto naar Afrika of het Midden Oosten geëxporteerd? Dan biedt de Duitse brief ook een oplossing. Op deze manier wordt de auto eerst in Duitsland geregistreerd en hebt u een registratiebewijs voor de teruggaaf van BPM. Met de Duitse papieren kan de koper de auto in zijn land importeren.
Om een auto op Duitse Papieren te zetten heeft het bedrijf dat u hierbij in ieder geval de exportpapieren (vrijwel altijd kunnen deze bedrijven uw auto ook exporteren) en het laatste kentekenbewijs nodig. Daarnaast moet de auto zijn voorzien van minimaal een week APK. Voor geimporteerde auto’s geldt dat alle gegevens van de auto moeten zijn geregistreerd bij import, anders kan de auto niet op Duitse Papieren worden gezet. Wilt u weten of uw auto in aanmerking komt? Dan kunt u het beste contact opnemen met een gespecialiseerd bedrijf.
Op Autosloperij.nl vindt u informatie over alles wat met de autosloperij of autosloop te maken heeft. Bijvoorbeeld informatie over het verkopen van uw sloopauto, informatie over het demonteren van een sloopauto, informatie over schadeauto’s, kapotte auto’s en tweedehandsauto’s, informatie over autosloperijen, autodemontagebedrijven en autoslopen en informatie over gebruikte en tweedehands auto onderdelen. Het onderwerp van deze blog is "BPM bij export auto: hoe werkt dat?".